יום שבת, 28 ביולי 2012

נאזי מוחמד סוגר מעגל

מוחמד, יליד שיקגו, חתם לשנה אחת בשיקגו בולס ואולי יזכה לסיים את הקריירה הארוכה שלו בעיר שבה גדל.


(צילום: ESPN.COM)
שיקגו מצאה מחליף לעומר אשיק. סאגת הסנטר הטורקי הייתה בכותרות מהרגע שבו החלו השמועות על הצעתה של יוסטון רוקטס. ביום שלישי הודיעה הקבוצה שהיא לא תממש את האופציה להשאירו, ובכך חסכה את משכורת העתק שהוא יקבל ביוסטון. צירופו של מוחמד, שמגיע לשיקגו אחרי שנתיים באוקלהומה סיטי ת'אנדר, שם סוף לסוגיית הסנטר המחליף של הבולס.
מוחמד מצטרף לראדמנוביץ' וגיבסון שישבו על הספסל של ת'יבודו. עם ותק של 14 שנים בליגה, מוחמד כבר נמצא ברגעים האחרונים של הקריירה שלו.
בעונה שעברה הצליח להגיע לספרות כפולות בסך-הכל בשני משחקים. שני המשחקים היו נגד יוסטון. במשחקו הטוב ביותר, בתחילת חודש ינואר, קלע 17 נקודות והוריד 6 כדורים חוזרים. ממוצעיו של מוחמד בעונה שחלפה היו 2.7 נק' ו-2.7 ריב' למשחק.
הפרטים הרשמיים של החוזה לא פורסמו, אבל לפי דיווחים בארה"ב השחקן חתם על הסכם לעונה אחת תמורת חוזה מינימום לשחקנים ותיקים - 1.35 מיליון דולר (כמו ראדמנוביץ').

נאזי תאחירו מוחמד נולד ב-5 בספטמבר 1977 בשיקגו. שמו האמצעי, אם תהיתם, ניתן מכיוון שזהו שמו הפרטי של האבא של נאזי, שהיגר מגאנה לארצות הברית. מוחמד ג'וניור נולד באמריקה, אבל משפחתו נשארה משפחה מוסלמית מסורתית, והם צמים עד היום במהלך הרמדאן. את השילוב המעניין בין השמירה על המסורתיות לבין ההתאקלמות בשיקגו ניתן לראות לפי שמות אחיו ואחיותיו של נאזי: מצד אחד דוני, פרשס, ויקי וסוזי, ומצד שני סאמיר, חוסיינה וחסאנה. 
נאזי מוחמד למד בתיכון אקדמיית קנווד. בית הספר הזה נפתח בשנה שבה נוסדה שיקגו בולס, 1966. התיכון ממוקם בשכונת קנווד הנמצאת ליד אגם מישיגן ונחשבת למקום יפה ומתיור. לאחר ארבע שנים טובות בתיכון עזב מוחמד את עיר הולדתו ועבר לשחק במכללת קנטאקי, כמו הרוקי החדש של הבולס - מרקיז טיג.
מוחמד הצטרף לקנטאקי בשנת 1995 ושיחק במכללה במשך שלוש שנים. בכל אחת מהשנים הגיעה קנטאקי לגמר ה-NCAA וזכתה פעמיים באליפות הארצית למכללות. בשנתו הראשונה, כשהוא סובל ממשקל עודף, עדיין לא בלט, אבל בשנתיים האחרות שלו הוא פרץ לתודעה של כל המומחים והסקאוטרים. בשנתיים הללו חלק את עמדת הסנטר הפותח של המכללה עם ג'מאל מאגלור. בעונת 1997/8, האחרונה שלו במכללה, קלע 12 נקודות ולקח 7.2 ריבאונדים בממוצע למשחק. הוא עלה בחמישייה בכל המשחקים המכריעים של העונה, ובחצי הגמר הצטיין נגד סטנפורד עם 18 נק' ו-5 ריב'.


מוחמד החליט לגשת לדראפט אחרי שלוש שנים במכללה, וזה כבר עלה לו ביוקר. לבסוף, הסנטר נבחר על-ידי יוטה ג'אז רק במקום ה-29 בסיבוב הראשון (שוב - בדומה למרקיז טיג). באותו יום יוטה שלחה אותו בטרייד לפילדלפיה עבור זכויות דראפט עתידיות (שהפכו להיות קווינסי לואיס בדראפט 1999). מוחמד שיחק שנתיים וחצי במדיה של פילי', אך היה שחקן שולי בסגל של הסיקסרס. בחורף 2001 קרה מהלך משמעותי בקריירה של מוחמד. פילדלפיה, שרצתה לפנות מקום לאלן אייברסון ולצרף לידו גבוה משמעותי, שלחה בטרייד לאטלנטה הוקס את תיאו ראטליף, טוני קוקוץ' מיודענו ו...נאזי מוחמד. בתמורה היא קיבלה את דיקמבה מוטומבו וראשון מקלאוד. מוחמד, שקלע פחות מ-200 נקודות ב-85 משחקים בתקופתו בסיקסרס, הפך לשחקן לגיטימי בהוקס. ב-28 המשחקים שנשארו לו בעונת 2000/1 במדי אטלנטה הוא קלע 345 נקודות ולקח 252 כדורים חוזרים, שהם 12.3 ו-9.0 בממוצע למשחק (בהתאמה). מבחינה אישית, זו הייתה התקופה הטובה בקריירה של מוחמד. הסנטר מאילינוי המשיך להציג יכולת טובה, אבל למספרים הללו הוא כבר לא הגיע. 


בעונת 2002/3 חל מפנה לרעה. מוחמד לא הצליח להביא לידי ביטוי את היכולת שלו, אטלנטה נראתה רע והיא החליפה את המאמן. השינוי לא היטיב עם הסנטר, בלשון המעטה. לון קרוגר, שנתן קרדיט יפה למוחמד, הוחלף על-ידי טרי סקוטס ששם את מבטחו בתיאו ראטליף. לראשונה מעונת הרוקי בפילדלפיה (ובפעם היחידה עד כה), מוחמד השלים עונה בלי לפתוח פעם אחת בחמישייה. הוא קיבל הזדמנות בסך-הכל ב-35 משחקים למשך פחות מ-13 דקות למשחק. בזמן הזה רשם שורה סטטיסטית מאכזבת: 4.6 נק' ו-3.7 ריב'. בתחילת 2003/4 מוחמד שיפר את כל האספקטים והנתונים, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי עבור ראשי ההוקס, שכבר החליטו להיפרד מהשחקן. ב-15 בפברואר 2004 נשלח בטרייד גדול, שכלל גם את מילווקי באקס, אל זרועותיה של ניו יורק ניקס. חרף הירידה ב"מניות" שלו, משכורתו של מוחמד המשיכה לנסוק מעלה. בדומה להשפעה של המעבר מפילדלפיה לאטלנטה, כך האיר פנים למוחמד גם המעבר לתפוח הגדול. מוחמד הספיק לסיים את עונת 2003/4 במדי הניקס ולשחק בשורותיה אף במחצית השנה הראשונה של 2004/5. הוא נטל חלק ב-81 משחקים, מתוכם עלה בחמישייה 77 פעמים. בתקופה הזו קלע 10.3 נקודות והוריד 8 ריבאונדים למשחק. 


מוחמד עוצר את רוז במדי הבובקטס (נלקח מכאן)
השיפור הזה הביא למעבר נוסף, אך הפעם לא כשחקן שולי. הפעם היריבה עשתה את המאמץ להשיג אותו, והוא לא הגיע כסרח עודף. באמצע חורף 2005 הסכימו הניקס וסאן אנטוניו ספרס על עסקה, אשר במסגרתה ישלח מוחמד לטקסס עבור מאליק אלן ועוד שתי בחירות בסיבוב הראשון בדראפט. האמון של המערכת המקצועית של הספרס, בראשותו של קואץ' פופוביץ', היה מוחלט. מוחמד אמנם לא קיבל את הבמה כמו בשנים היפות באטלנטה ובניו יורק, אבל הוא היה חלק חשוב מהרוטציה של הספרס. הסנטר הגיע הישר לישורת האחרונה של העונה, למאני טיים. מוחמד הצטיין בכמה משחקי פלייאוף ועזר לסאן אנטוניו להשיג את האליפות השלישית בתולדותיה, והיחידה שלו. הוא לא בלט בכל המשחקים בהתקפה, אבל היה מניה בטוחה במאבק על הכדורים החוזרים מתחת לסלים (כשבעה ריב' למשחק). הפלייאוף של מוחמד, ובמיוחד חלקו בגמר נגד דטרויט פיסטונס, ריפדו לו את חשבון הבנק. סאן אנטוניו החליטה לא להאריך את החוזה של מוחמד בקבוצה, אבל הוא מצא בית חדש במהרה. דטרויט, שזכרה אותו היטב מהגמר, החליטה לצרפו במקום בן וואלאס, שחתם חמישה ימים קודם לכן בשיקגו בולס. כמו וואלאס במדי הבולס, כך גם מוחמד לא הציג יכולת משכנעת. ההצלחה שלו במדי הספרס וטבעת האליפות שעל האצבע, עשו את שלהם וסידרו לשחקן חוזה שמן, אבל מבחינה מקצועית כבר היה ברור שהקריירה של מוחמד בדרך למטה.
התפוקה של מוחמד דעכה מרגע לרגע במדי הפיסטונס, שהחליטו כעבור פחות משנה לשלוח אותו בטרייד לשרלוט בובקטס. אפקט המעבר עבד שוב לטובת מוחמד. הפעם אפשר לקשר את זה לחולשה הכללית של הסגל בשרלוט. בשנה וחצי האחרונות שלו בבובקטס חלה ירידה נוספת. הטרייד האחרון שלו, לאוקלהומה, היה בעל גוון פיננסי מוחלט. לא היה מדובר במהלך מקצועי שנועד לחזק קבוצה, לא היה מדובר ברצון של מועדון להשיג עבור מוחמד בחירת דראפט גבוהה. רק עניינים כספיים. מנהל סניף הבנק של מוחמד לא הוטרד מהירידה ברמת המשחק של השחקן. התחייבויות עבר של מנהלי קבוצות ב-NBA הביאו למצב אבסורדי שבו דווקא בעונת 2010/1 מוחמד זכה להרוויח את המשכורת הגבוהה בקריירה שלו. בעונה הזו קיבל כמעט 7 מיליון דולר. על מנת להשוות - החוזה עליו חתם בשיקגו הוא חוזה מינימום לשחקן ותיק. כלומר, 1.35 מיליון דולר לעונה אחת.


מוחמד עם גביע אליפות המערב מהעונה שעברה (תמונה מהטוויטר של השחקן)

שיקגו תהיה הקבוצה השמינית של נאזי מוחמד ב-NBA, אולי התחנה האחרונה בקריירה בת 14 השנים של השחקן. מבחינתו, מדובר בסגירת מעגל ובהחלט יכול להיות שזו הסיבה לבחירה בקבוצה מעיר הולדתו, שכן הייתה לו הצעה מברוקלין נטס. ההחתמה הזו סוגרת סופית את סאגת עומר אשיק, שחתם בסוף השבוע על החוזה ביוסטון רוקטס. בניגוד לאשיק, מוחמד אמור למלא חלק קטן בהיררכיה של טום ת'יבודו. הוא צפוי לקבל כעשר דקות למשחק ולסתום חורים. החתמה מאותתת שהקבוצה חושבת ברצינות בכיוונו של מלקולם תומאס הצעיר, שהרשים את הצוות המקצועי בארבעת המשחקים הראשונים בליגת הקיץ בלאס וגאס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תוויות

בלוגובולס (55) דריק רוז (26) לואול דנג (16) טום ת'יבודו (15) סגל הקבוצה (13) פרויקט סיכום עונה (13) ג'ון לוקאס (12) סי ג'יי ווטסון (12) ג'ואקים נואה (11) ג'ימי באטלר (11) מרקיז טיג (10) עומר אשיק (10) קייל קורבר (10) גאר פורמן (9) חדשות (9) סיכום שבוע (9) רוני ברואר (9) ריצ'ארד ריפ המילטון (9) טאג' גיבסון (8) קרלוס בוזר (8) דטרויט פיסטונס (6) סם סמית' (6) קירק היינריך (6) בראיין סקאלבריני (5) לאס וגאס (5) מייק ג'יימס (5) נאזי מוחמד (5) פרויקט פתיחת עונה (5) ולדימיר ראדמנוביץ' (4) מייקל ג'ורדן (4) ניו יורק ניקס (4) נייט רובינסון (4) אביב אזורי (3) אדריאן גריפין (3) לברון ג'יימס (3) מרקו בלינלי (3) פט וויליאמס (3) פיל ג'קסון (3) צ'ט ווקר (3) קיי סי ג'ונסון (3) ג'רי ריינסדורף (2) דוויין וויד (2) היסטוריה (2) מיאמי היט (2) מלקולם תומאס (2) שיקגו בולס (2) אריק ספולסטרה (1) בני השור (1) בראיין הייגן (1) דני שלסמן (1) דניס קית' רודמן (1) נוסטלגיה (1) סאן אנטוניו ספרס (1) סקוטי פיפן (1) פילדלפיה 76' (1) קארל מאלון (1) ריבאונד (1) שונות (1)